Metoda 5S aplicată în Bucătărie – Studiu de caz
Metoda 5S este o metodă consacrată pentru organizarea unui loc de muncă, fie că vorbim de un utilaj din producție sau de un birou, și de creștere a eficienței. Creșterea de eficiență este dată de eliminarea unor timpi de așteptare, în special timpi de căutare a elementelor necesare pentru munca zilnică.
Se numește ”5S” deoarece se aplică în 5 pași și fiecare pas începe cu litera S. Aceștia sunt:
- Sortare – Separarea lucrurilor necesare de cele inutile – eliminăm toate elementele din spațiul de lucru pe care nu le folosim sau le folosim foarte rar;
- Setare în ordine – elementele necesare muncii zilnice le aranjăm și organizăm în așa fel încât să ne fie la îndemână atunci când avem nevoie de ele;
- Strălucire – facem curățenie la locul de muncă, eliminăm praful, impuritățile și alte elemente. Un mediu curat și aranjat reduce stresul;
- Standardizare – Stabilim reguli și zone clare de depozitare;
- Susținere – menținem standardele și respectăm regulile pe care noi le-am stabilit.
5S în Bucătărie:
Vă prezentăm în continuare cum am implementat metoda 5S în bucătăria proprie. Evident că ideal este să construim de la zero bucătăria după principiile 5S, dare este foarte ușor și dacă avem deja o bucătărie. Astfel, să parcurgem cei 5 pași pe un studiu de caz:
1. Sortare
Într-o bucătărie se pot aduna de-a lungul timpului foarte multe vase, tacâmuri, borcane, căni, pahare și multe alte elemente. În partea de sortare este ideal să punem mâna pe fiecare element din bucătărie (inclusiv din frigider) și să ne întrebăm ”Când am folosit ultima dată acest lucru?” și ”Când cred că o să îl mai folosesc?”. Dacă nu ne amintim când l-am folosit ultima dată și credem că nu îl vom folosi curând, atunci putem fie să îl facem cadou, să îl donăm, sau să îl aruncăm pur și simplu. Doar ocupă spațiul inutil. Dacă avem impresia că ne va fi necesar totuși, îl lăsăm deoparte și va fi depozitat în pasul următor. În bucătăria noastră ne adresăm frecvent aceste întrebări și sortăm permanent.
2. Setare în ordine
Un loc pentru fiecare obiect și fiecare obiect la locul lui! Elementele ce au rămas după sortare e necesar să le aranjăm în sertare și rafturi. Și aici aplicăm regula care spune că ce este folosit frecvent vom depozita în sertarele și rafturile cel mai ușor accesibile, iar ce folosim mai rar depozităm mai sus, mai jos sau în partea din spate a sertarelor. Setarea în ordine se aplică și la cum proiectăm anumite rafturi și la cum amplasăm electrocasnice.
În bucătăria noastră, raftul pentru uleiuri, oțet, sare, piper și alte l-am amplasat lângă plită, deoarece acolo le utilizăm cel mai des. Sub plită am amplasat oale și tigăi, din același motiv, pentru a fi aproape de locul unde le folosim.
Mașina de spălat vase am amplasat-o lângă chiuvetă, tot din motivul de a fi aproape de zona vaselor murdare și astfel nu vom fi nevoiți să realizăm deplasări inutile prin bucătărie.
Pentru o identificare rapidă, tacâmurile sunt într-un raft cu separatoare și fiecare tip de tacâm are locul său.
Iar cuptorul este amplasat la nivelul mâinilor, astfel nu este necesar să ne aplecăm de fiecare dată când dorim să îl utilizăm.
Setarea în ordine este un pas foarte important în metoda 5S deoarece ne poate aduce cele mai mari beneficii raportate la mișcări și deplasări inutile, dar și raportat la timpi de căutare a diverselor elemente necesare.
3. Strălucire
Curățenia și igiena sunt foarte importante, mai ales într-o bucătărie. Dacă este o bucătărie ”frecventată” de un copil mic, e necesar să nu facem compromisuri cu produselor pe care le folosim. Pentru curățenie noi folosim produsele de la Șterge.ro:
- Purell Surface Sanitising Spray – pentru dezinfectarea surafețelor;
- Green Care Grease Classic – pentru degresarea suprafețelor si pentru curățarea hotei;
- Tanet SR13 și Tanet SR15 pentru spălarea gresiei;
Toate au o eficiență crescută și miros plăcut. Un mediu curat contribuie chiar și la o stare de bine, cu mai puțin stres, nu doar la lipsa problemelor ce pot să apară dintr-o igienă precară. Găsiți multe alte produse pentru igienă și curățenie în secțiunile dedicate de pe site-ul sterge.ro
4. Standardizare
Standardizarea înseamnă stabilirea de reguli și zone clar definite de depozitare. Astfel vom ști de fiecare dată unde găsim un obiect necesar. În bucătărie vom avea un sertar dedicat tacâmurilor, un raft pentru pahare, un raft pentru căni, un raft pentru farfurii și așa mai departe.
Dacă vorbim de borcane cu diverse produse necesare în bucătărie, putem să folosim și etichete pentru o identificare rapidă. Noi am aplicat această metodă, după cum se poate vedea în poza de mai jos.
De asemenea, dacă avem un raft sau un dulap (sau mai multe) ”cu de toate”, putem crea o listă pe care să o lipim pe interiorul dulapului, astfel vom putea ști mai rapid dacă ceea ce căutăm se găsește acolo.
5. Susținere
Ne vom bucura de toate beneficiile 5S dacă vom respecta și susține regulile pe care le-am stabilit în pașii anteriori. Ne putem crea rutine (chiar scrise) despre cum și când facem curățenie în bucătărie, cât de frecvent să realizăm sortări și uneori putem chiar să regândim modul de aranjare, pentru a îmbunătăți și mai mult bucătăria noastră!
Acum că am văzut Metoda 5S aplicată acasă și toate beneficiile pe care aceasta ni le aduce, în articolul următor vom discuta despre cum aplicăm metoda TPM pentru casă și mai ales pentru electrocasnicele din casă.
Articol scris de Andrei Mihai Iatan – Expert imbunatatire continua
Vrei să îmbunătățești compania ta?
Lasă-ne datele de contact și te ajutăm!
Banda antialunecare tesa®60950 rezistenta, pentru interior sau exterior, culoare neagra, latime 25 mm, lungime 15 metri
Original price was: 105.33lei.61.16leiCurrent price is: 61.16lei. + TVA rola